Verslag, vrijdag 30 juli – zondag 1 aug.

Vrijdag, 30 Juli 2021.

Brute pech, maar dan weer niet.

De grote wandeltocht was dus in de regen gevallen. Dus vandaag rustig opruimen en wachten tot we verse broodjes kunnen halen. Om 8h30 halen we de vers gebakken broodjes en gaan voor een lange rit zuidoost. We rijden op één van de mooiste wegen in Noorwegen. Het ene meer na het andere. Onze navi geeft aan, in 63km, neem de straat links…

We komen aan op de parking van onze wandeling. Ook eentje van formaat, de wandeling, niet de parking. We besluiten beiden om eerst een kort lunchke te doen en dan pas te vertrekken. Wandeling W49 staat op de planning. Met volle energie starten we de wandeling langs en door rivieren. Door zeer natte velden. We zijn 45min onderweg, hebben al heel wat hoogte metertjes gedaan en komen dan tot stilstand voor een rivier oversteek. Vermits het gisteren zo hard had geregend is de rivier zo wild dat er geen overkomen aan is. We gaan iets verder naar boven, daar is het meer, dus geen oversteek. We gaan een honderd tal meter naar beneden, ook geen oversteek mogelijk. We beslissen dan meer om onze pogingen op te bergen en terug naar de auto te gaan. Het traject is hetzelfde, dus weer door het zwembad naar beneden.

Vermits we deze wandeling gemist hebben knopen we aan onze lijst een andere wandeling die niet ze ver uit de weg is. Dus een slaapplaats zoeken in de buurt van deze nieuwe wandeling. W7. We vinden een afgelegen plaats, maar het kan ons beiden niet bekoren. Iets verder op zien we een klein, overgroeid door lang gras, weggetje dat naar een groot meer gaat. Dus def in low gear en rijden maar. Een perfecte plaats. We stellen def en tentje op. Vanavond staan ribbetjes, steak, boontjes en patatjes op het menu. Alles wordt voorbereid. Iets verder op is een grote overloop van het meer. Een betonnen muur en Hans beslist dat een lekker visje ook wel past op de bbq. Vermits we toch een vislijn hebben gaat Hans z’n kans wagen in de buurt van de dam. Maw we houden het bij het voorgaande menu.

We beginnen met het bakken van de vleesjes en plots horen we het geluid van een quad. De eigenaar van heel dat gebied kwam even kijken waar de rook vandaan kwam. Vriendelijke mens die, na het zeggen dat er eigenlijk geen vuur mag gemaakt worden, even keek in de richting van onze bbq. Wij zetten altijd een bak met water naast onze bbq om evt te kunnen blussen. De eigenaar zag dat het goed was. Hij vertelde ons dat hij op z’n eiland, dus aan de andere kant van de dam, kantarellen ging plukken en of wij er ook wilde hebben. Tuurlijk. Hij kwam een half uurtje later terug en gaf heel zijn oogst aan ons. Hij nodigde ons ook uit om in een uurtje een pintje te komen drinken bij hem thuis. Hier 500m vandaan. De kantarellen zullen voor morgen zijn, ik denk dat het goed samen zal gaan met onze zalm.  Dus na de teleurstelling van de wandeling, toch nog een leuke dag gehad.

Aantal stappen 16306: zon, warm. Ik schat 26 graden.

Wandeling W49, bjornevasshytta-Mjageskor-Rotafjellet (half gedaan).

Zaterdag, 31 Juli 2021.

Na zon komt regen.

Lekker uitgeslapen, ontbijtje, def terug inladen en slaapplaats nakijken op evt rommel die zouden achtergelaten hebben. Enkele kilometers rijden en we staan aan de staafkerk van Tokke. Er is ook een museum ‘Vest Tokke Telemark museum’. We bevinden ons namelijk in de regio Telemark. We trekken onze stevige wandelschoenen aan want het is een stevige wandeling over wisselend terrein. Wandeling W7. Het eerste stukje is steil met vele stenen. Het volgende stuk, onder begeleiding van het geluid van een kabbelend beekje, gaan we van rotsig gebied naar een bos met naald bomen. Het wordt wel vochtiger. Halverwege de heen wandeling bereiken we het hoogste punt van de wandeling. Nu dalen we af tot wel 40m onder het niveau van de parking om dan even terug te stijgen naar ons keerpunt. We staan op Ravnejuvet. Ook wel de Ravenjorge genoemd. Een klein plateaus waar je even over de rand kan kijken om 370m recht naar beneden te kijken. De buurt heeft een rijke geschiedenis omdat er vroeger een steengroeve was van bruin steen. De trektocht naar daar duurde 2h. We beginnen, via hetzelfde pad, onze stijging en dan daling tot aan de auto. We zijn beiden blijkbaar gebeten door een adrenaline vlieg en gaan als een speer naar beneden. Misschien omdat het eerder een saaie wandeling was. Het enige uitzicht was dat van naaldbomen. We gaan misschien wel tot het uiterste en zijn na net geen uur terug op de parking. Even een koude douche van Hans’s watertank op het dak en traag richting museum. Niet om het te bezoeken, maar om er een ijsje te kopen.

Onze volgende wandeling, W6, is hier 60km vandaan. Steeds zuidelijker. Een relatief kleine wandeling. We zien op de kaart en op het net dat er op de wandeling een camping is, niet ver van de parking/start van de wandeling. Dus we rijden naar daar. We zullen de wandeling wel starten vanaf de camping. Onderweg zien we in de verte veel bliksem en regen. Ja, daar moeten we dus naartoe. Aangekomen checken we in en plaatsen def aan de rand van het water. Er volgde een hoop bliksem en stevige donder. Regen en zelfs hagel beukte in op onze luifel. Dus goed vast leggen was de boodschap. Zalmpje met rijst binnenspelen en klaarmaken voor een lekker slaapje. Hans heeft ondertussen een heus net van kanaaltjes gebouwd om het overtollige water weg te krijgen.

Stappen: 21253, vanochtend zeer warm, 28 graden. Wandeling 7- Eidsborg – Ravnejuvet.

Zondag, 1 Augustus 2021.

Na regen komt zonneschijn en dan terug regen.

Ik sta op om 5h30. Hans blijft uitslapen tot 8h30. Het ochtend ritueel wordt dus wat later ingezet. We laden def terug in en zetten hem op een parking aan het begin van de wandeling. We gingen eigenlijk vertrekken vanop de camping, maar we moeten daar weg voor 11h, anders wordt er nieuwe dag aangerekend. De wandeling voert rond de oever van het meer. We zitten namelijk op een eiland. Ook wandelen we naast, en over, snelstromende rivieren. Dit maal wel met een brug. Volgens hEt grote boek der wandelingen 2h40. Die richtlijn laat ons niet deren en inclusief hier en daar een plas en … pauze staan we na 2h terug op de parking. Onze tocht gaat verder richting zuid. We proberen vandaag tot de stad Evje te rijden. We waren beiden aan het fantaseren over een, weliswaar denkbeeldige Eefje. Maar als je het de Noren hoort zeggen klinkt het eerder naar afsche. We rijden door de stad, bleek dus een dorp te zijn. Wel 4 campings. De eerste staat stampvol met caravans en mobilhomes, de ene al langer dan de andere. Als je met één van minder dan 6m aankomt, wordt je scheef bekeken. Hetzelfde lot ondergaan we op de andere campings. Dus vermits het zondag is, dus winkelen niet in de planning kan staan, beslissen we om terug iets noordelijker te rijden om een plaatse te zoeken. Eerste camping; mobilhome, 2m plaats, mobilhome, 2m plaats, caravan, 2m plaats, … . Dus geen spek voor onzen bek. We rijden 5km verder en zien een grote camping aan het water met welgeteld 4 mobilhomes en campers van onder de 6m. Voor de rest is de camping leeg. We wandelen even rond en vinden een plaatsje aan het water in een hoek van de camping. Verkocht. Er is ook elektriciteits voorziening op 20m van de plaats. Meegenomen. Na inchecken installeren we ons en zien op 30m van ons een houten tafel met banken staan. Vermits er toch niemand in de buurt is, is het plots die van ons geworden.  We zetten ze onder de luifel naast def, want de donkere wolken voorspellen een beetje, lees veel, regen en wind. De palen van de luifel worden door middel van extra touwen verstevigd. En ja hoor, hevige regen en wind, maar wij zitten droog aan ons bank. Eten doen we in de vorm van overschotjes van afgelopen week. Morgen gaan we een restaurant zoeken in Kristiansand. Dus alle restjes weg. Voor morgen vroeg hebben we nog spek en eitjes.

Aantal stappen : 16382, ’s ochtend wat nat uit de lucht. Tijdens de wandeling zon 25 graden. ’s Avonds enkele fikse regen buien.