Verslag, 25 – 28 juli

Zondag, 25 Juli 2021.

Bootje varen en andere…

We starten de dag vrij vroeg en breken de tenten af en laden def terug in. Vroeg onderweg omdat we toch wat kilometers moeten afleggen om aan onze volgende wandeling te geraken. We moeten even wachten op de eerste ferry. Ik merk dat er achteraan de def een lek is en het ruikt naar diesel. Ferry oprijden en wie zien dan wel. Aan deandere kant van de plas doen we wat testen en ik concludeer dat het iets te maken heeft met de diesel pomp. Als de moter draait lekt hij, als de moter niet draait niet. We nemen de volgende ferry en raken klaps met een noorse familie. Eerst gaat het  over def dan reizen in het algemeen. Ze gaan naar het noordzn van het eiland om te gaan lunchen bij een nederlands koppel die daar een geiten boerderij hebben. Ze zijn onlangs begonnen met verse pizzas te serveren. Mmm, lekkere pizza.

We trekken met een lekkende def richting start van de wandeling. Via kleine weggetjes bereiken we de parking waar de wandeling start. Maar die is voor morgen. Even rond lopen en aan het begin van de wandeling hangt een reclame bord van een kaasmakerij die toevallig ook pizzas maakt. Net geen 100m daar vandaan. Dus eerst even pizza eten. We rijden de parking op en treffen tot ieders verbazing onze bootgezellen. Er wordt ons afgeraden om de wandeling naar de top langs deze kant te doen, beter langs de andere kant.

We streken de sympatieke nederlander/uitbater even aan en hij vertelt ons dat hij 9 jaar geleden is verhuisd naar hier en dat hij pas vorig jaar is begonnen met de verkoop van pizzas. Uiteraard gebakken in een echte, hout gestookte, stenen pizza oven. We vertellen hem ook dat we problemen hemmen met de dieselpomp. Hij geeft ons 2 adresjes waar we evt terecht kunnen. Het is wel zondag, maar morgen kunnen weer zeker terecht.

We rijden dan maar naar de andere kant van de berg om morgen vroeg eerst de wandeling te doen en dan de garage op te zoeken. Aan de start van de wandeling is een grote nieuw aangelegde parking in asfalt. Dat is niets voor ons, dus even op zoek. We vinden een kleine gravel weg naar boven en def wordt vakkundig naar een mooi plaatsje naast een meer gereden. De slaapplaats voor vandaag. Kampvuur wordt aangetoken door Hans en eten is aan mij om te maken. Koude plat met spekjes en gebakken petatjes. Stiekem wat meer petatjes gekookt, een van devolgende dagen koude petatjes met een bbqke.

Ik kruip vroeg onder de veren. Toch een 6000 stappen gedaan onder eentemp van 26 graden.

Toodles en tot morgen.

Maandag, 26 Juli 2021.

Def repairs

We dachten de dag vroeg te beginnen. Ik was gisteren vroeg (22h) in m’n bed gekropen wegens moe. We ginngen om 6h opstaan maar zowel Hans als ik hebben geslapen tot 20 voor 7. Maw het was eens nodig. Ontbijtje eten, lunchke maken en stappen maar. Via een zeer rotsig pad, deels langs een berg rivier maken we een goeie tijd. We zijn bijna boven en worden opgewacht door een beer van een hond. Wit, 1m hoog en duidelijk gezond. Hij zat ons aan te kijken alsof het zijn berg was en liet ons passeren. Eens we op de top waren kwam hij even kijken of we evt geen eten bij hadden. Onze rugzakken werden onderworpen aan een stevige snuffel beurt.  Niets te eten, dan maar knuffels vragen. Wij gaan gretig in op zijn vraag en voor de volgende 5min werd hij geknuffeld van hier tot daar. Hij genoot er blijkbaar van en vroeg meer. We noemen hem knud. We wandelen tenslotte terug naar beneden waar we vergezeld werden door onze nieuwe friend. Op zeker moment vond hij het goed genoeg en gaf hij een demonstratie van hoe je echt een berg af moet gaan. Nadien zagen we hem in de verte achter een schaap hollen.  Onderweg komen we 2 dames tegen die wisten te zeggen dat het de hond is van de geiten boerderij, maar blijkbaar liever in de bergen zit dan op de boerderij. We komen aan bij def waar we onze lunch opeten. Die hadden we wel meegenomen naar boven, maar vermits het nu nog maar half 12 is,… . We vertrekken richting garage om even naar de lek te laten kijken. De eerste garage bleek dicht te zijn, eigenaar op verlof. Er komt nog een wagen aangereden. Een hybride met problemen aan de accu’s. Hij wist een andere garage in de buurt en ging ons wel begeleiden naar daar.

Een grote garage met een sympatieke eigenaar. Hij kan helaas geen werkvolk missen omdat er 2 techniekers op verlof zijn. We vragen hem of we gebruik mogen maken van één van z’n putten en gereedschap zodat we de klus zelf kunnen doen. Geen probleem. Dus we beginnen met de demontage van de dieseltank om zo aan de pomp te geraken. Maar dat is simpeler gezegd dan gedaan. Leidingetje los, dwarsstang los, dempers los, steunbalken voor de trekhaak los,… . De eigenaar had gezegd dat hij sloot om 15h30, dus we moesten voortmaken. Uiteindelijk alles vrij gekregen en het contact op gezet. Het was heel duidelijk waar het euvel zich bevond. Even eigenaar erbij gehaald. Nieuw darmpje wordt tevoorschijn getoverd en we beginnen met alles terug in elkaar te schroeven eens we hebben getest dat de lek weg is. Def is terug als nieuw, maar onze deadline van 15h30 hebben we niet gehaald. Enkele minuten voor 16h nemen we afscheid van deze sympathieke man en vragen hem wat onze kosten zijn. Hij vond dat weniets moesten betalen maar geven hem toch een tip voor bewezen diensten. Even naar de winkel achter de hoek om een pintje te kopen. We hebben het beide verdient.

Dan rijden we naar het vertrek van onze volgende wandeling. Een wandeling van formaat, dus liefst zo dicht mogelijk bij de start staan. We rijden langs gravelwegen en zelfs soms dat niet, rijden een tolweg op. Zo eentje met een brievenbus waar je geld moet in gooien. Een kijk daar, naast een waterval en een meertje is de perfecte slaapplaats op 10m van het vertrek van onze volgende wandeling. Lekker gegeten en voor morgen staat er een bbq op het programma. We krijgen bezoek van enkele schapen.

Slaapjes wel en tot morgen.

Aantal stappen : 21374 / temperatuur : iets minder, 24 graden en bewolkt.

Dinsdag, 27 Juli 2021.

Den top, TOP.

We staan later op dan in de planning stond, maar dat is ok, we zijn tenslotte op vakantie en moeten vanavond niet voor een slaapplaats zoeken. We blijven hier nog een nachtje en vertrekken morgen vroeg naar 2 nieuwe wandelingen. Een kop koffie en thee. Lunchke maken en stappen maar. Het water is vannacht met bakken uit de lucht gevallen, dus de stenen zullen wel glibberig zijn. Met volle moed beginnen we er aan om 9h15. We moeten 5km afleggen en een hoogte verschil van bijna 900m om de top te bereiken. Een moeilijk parcours, maar met prachtige uitzichten. Het zweet staat ons in de schoenen, maar de top is in zicht. Ik ga door (tot aan het gaatje) Hans gaat eerst een appeltje eten.  5 min later bereik ik de top, Hans volgt enkele minuutjes later. De wijzers staan nu op 12h15, dus exact 3h. Onvoorstelbaar onder deze condities. We blijven een uurtje boven, lunchke, uitrusten en vooral genieten van het uitzicht. In de verte horen we bellen van schapen die hier in de buurt staan te smikkelen.

Om 13h15 vatten we de afdaling aan. Hans vroeg me hoelang ik dacht dat het ging duren voor we beneden zouden zijn. Ik schat 2h30, gezien de gladde stenen. Ik schiet in m’n element en vlieg de berg af. Ik vergeleek het even met toen ik op m’n skies de berg afkwam. Genieten van iedere stap, sprong. Ik wacht of en toe op Hans, hij doet dat ook voor mij als het bergop is.  Dwarrelend als 2 berg nimfen vliegen we verder de berg af en staan naast def klokslag 15h05, dus 1h50 voor de afdaling.

Moe maar zeker voldaan van de nog nu toe mooiste wandeling in Noorwegen begin ik aan het klaarmaken van onze bbq. Hans gaat zich even leggen in het meertje in de buurt. Lekker gegeten, dagboekje schrijven. De schaapjes komen weer eens goeiedag zeggen. Sebiet bedje in, want morgen vroeg uit de veren om op te kramen, rijden naar de volgende wandeling, deze doen en dan rijden naar de volgende en daar een slaapplaatse zoeken.

We zitten nu trouwens op ons meest noordelijke punt in Noorwegen, vanaf nu is het richting zuiden.

Vandaag 19600 stappen : temperatuur aan def 25 graden, op de berg (1100m) 18 graden.

Tot de volgende on groetjes van ons vanuit het prachtige Noorwegen.

Woensdag, 28 juli 2021.

Ferry, rijden, stappen, rijden.

Op een normaal uur opgestaan, ontbijten en dan weer alles afbreken en in def steken. Alles is kledder nat, maar we zullen één van de dagen het zonnetje wel terug zien en dan zetten we alles ten droge.  Via de tolweg (2 poorten) bereiken we de openbare weg en wachten even op de ferry. Leuk weetje, die vaart volledig op elektriciteit. Bij het aanmeren komt er automatisch een laad arm vanuit de kade en vult de batterijen van de boot, klaar voor de volgende overtocht.

We bereiken de start van de wandeling en parkeren def op de parking. €10. Het blijkt een toeristische trekpleister te zijn. De wandeling tot aan het meer is een breed pad waar zelfs rolstoelen naar boven kunnen. We zetten ons beste beentje voor en bereiken het meer in ‘no time’. We laten ze allen voor wat ze zijn en zetten onze weg verder via een pad met veel losse stenen en bereiken ons einddoel. Een mooi strand aan de andere kant van het blauw kleurig meer. We houden daar even pauze en zetten de afdaling in. Het eerste stuk gaat wat moeilijk wegens de natte stenen, maar het laatste stuk, vanaf het meer tot aan def halen we een snelheid van gemiddeld 6 km/h. Maw we hebben de wandeling van 3h30 gedaan in 2h30 met pauze inbegrepen. De vele foto’s spreken boekdelen.

We beginnen aan de transfer naar het begin van de volgende wandeling, stoppen even in Udda, een dropje waar er een winkeltje is waar ze wijn verkopen. Die kan je niet in een gewone supermarkt krijgen en Hans wilde eens een glaasje voor bij het eten. Het begint te regenen, en vermits we al enkele dagen zonder douche en was gelegenheid zitten zoeken we een camping tussen Udda en de start van onze volgende wandeling. Leuke camping, aan de inkom staat, zoek maar een plaats en om 19h zit er iemand om in te checken. Hans doet een wasje. Onze kleren zijn vuil, niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van al het gezweet. Ik begin ondertussen aan het eten. De kranen boven worden opengedraaid en de camping verandert in een sompig terrein. We beslissen samen om eventueel de wandeling van morgen te schrappen en het dorpje te bezichtigen. Een wandeling naast het fjord en voor de rest misshien eindelijk eens een boek lezen. De wandelingen van de afgelopen dagen zitten duidelijk in de benen. We zien morgen wel. Om de traditie hoog te houden, op 3m van def staan de geiten te vragen voor wat etensrestjes.

Vandaag de tellerstand op 21500 gezet. Frisser, 22 graden en zoals vermeldt hier en daar en stevige regenbui.7

Morgen de volgende en we trekken zuidwaarts.

P.S. op de camping bakken ze iedere ochtend verse broodjes en vanaf 8h30 kan je er gaan halen. In een zakje doen en het gepaste geld achterlaten in een doosje. Maw echte zelf bediening.